راهی آسان برای جلوگیری از سرقت

برای رهایی از دست سارقین چه کنیم؟

سرقت از منزل یکی از تاثیرگذارترین جرائم است و قربانیانش از آن پس از سرقت می‌ترسند. به گزارش ایسنا، سرگرد الهام ناصری درباره علت‌های سرقت منزل و اماکن خصوصی و راهکارهای پیشگیری از آن در شهر تهران اظهار کرد: عوامل زیست شناختی، علل روان‌شناختی، اقتصادی و جامعه شناختی از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در وقوع سرقت موثر باشد. علل روان‌شناختی مثل فقر عاطفی، پرخاشگری، حسادت، تجربه های دوران کودکی، احساس، خودنمایی و.. می‌تواند موجب شود تا فردی مرتکب سرقت شود. همچنین فقر، نابرابری اقتصادی، بیکاری، صنعتی شدن و شهر نشینی نیز عوامل اقتصادی است که در این زمینه تاثیر گذار است. وی عوامل اجتماعی مثل احساس بی عدالتی اجتماعی، نابرابرهای اجتماعی و فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان  را از گزینه‌های دیگری دانست که بر انجام جرم اثرگذار هستند و گفت: مهاجرت موجب می‌شود تا فرد از طریق مواجه کردن با احساس گمنامی اجتماعی، انزوا، طرد اجتماعی، حاشیه‌نشینی و گرایش به مشاغل کاذب دست به انجام سرقت بزند. سرگرد ناصری افزود: اوضاع نابسامان خانوادگی، اعتیاد و دوستان ناباب نیز از موارد دیگری است که موجب می‌شود افراد به انجام جرائمی مثل سرقت رو بیاورند.

سرگرد ناصری با بیان اینکه برخی از عوامل زمینه ساز انجام سرقت‌ها هستند و موجب می‌شوند تا افراد سرقت ‌هایی را انجام دهند گفت: شکست تحصیلی، غیر بومی بودن ساکنان، ازدحام جمعیت در کلان‌شهری مانند تهران، شاغل بودن زوج‌ها ، تردد کم و بی‌خبری همسایه‌ها از همدیگر، تنوع املاک و فشار کاری از جمله دلایلی است که  باعـث می‌شود سرقت به راحتی اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان از وقوع این سرقت‌ها جلوگیری کرد نیز اظهار کرد: کنترل و مراقبت پدر و مادر در مورد دوستان ناباب و به طور کلی در مورد دوستان فرزند خود، حذف الگوهای ناهنجار، کنترل آسیب‌های اجتماعی مانند کنترل جرائم مربوط به مواد مخدر، فحاشی و اختلافات مالی و … می‌تواند موجب کاهش وقوع سرقت شود.

وی با بیان اینکه سرقت از منزل نیز مثل سایر جرم‌ها طی مدت زمان دچار تحولاتی شده و در انواع مختلفی رواج پیدا کرده است، گفت:‌ در حال حاضر سرقت زمان و مکان نمی‌شناسد و در هر ساعتی از شبانه روز امکان وقوع آن وجود دارد. این جرم علاوه بر اینکه نظام مالی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به اقتصاد و روان جامعه نیز آسیب می‌رساند.

هر کدام از سارقان و اعضای باند‌ها در سرقت سبک مخصوص به خود را دارند؛ توپی زنی، سرقت با کاغذ سفید، سرقت از طریق سیم به سیم کردن کابل‌های آیفون، بالارفتن از دیوار، ورود به خانه با شاه کلید آن‌هم پس از زاغ زنی و … از شیوه و شگرد‌های سرقت از منازل است.

شگرد تبهکاران برای سرقت با یکدیگر متنوع هست، برخی آنقدر نخ‌نما و تکراری است که کمتر کسی در مورد آن نشنیده و گاهی برخی از آن‌ها نیز خاص است. به هرحال سرقت از منازل بخشی از اتفاق‌های زندگی است بهتر است که قبل از مواجه شدن با این حادثه با انجام یک سری از اقدامات پیشگیرانه و یافتن آگاهی‌های لازم در خصوص آن از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم تا دچار خسارات مالی و یا حتی بعضا جانی نیز نشویم.

بسیاری از سارقان منزل به صورتی تیمی كار می كنند، آنها در اعترافات خود بارها و بارها گفته اند كه رمز موفقیت در انجام سرقت ها، سهل انگاری صاحبخانه ها و رعایت نكردن اصول ایمنی است. خود سارقان در اعترافات خود، همواره توصیه كرده اند كه خانه‌ ها باید در صورت امكان درب ضد سرقت داشته باشند و افراد به هیچ وجه پول و طلا را در خانه‌ های خود نگهداری نكنند و گاوصندوق‌ های مطمئن و ضد سرقت تهیه كنند.

یكی از سارقان حرفه ای منزل كه بیشتر طلا و اشیای قیمتی منازل را به سرقت می برد، در اعترافات خود به پلیس گفته بود كه شایعه شده ما با دستگاه گنج ‌یاب به خانه ‌ها می‌رویم و محل طلاها را پیدا می‌كنیم. نیازی به گنج‌ یاب نیست. وقتی وارد خانه شویم، راحت می ‌فهمیم كه وسایل قیمتی و پول را كجا گذاشته‌ اند. برخی فكر می‌كنند خیلی زرنگ هستند و وسایل را زیر لباس یا میان رختخواب مخفی می‌كنند، اما این محل ‌ها هم از نگاه ما دور نمی ‌ماند. آنها با این كار همه وسایل را در یك محل قرار می‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود. او گفت: توصیه می‌كنم اگر پول و طلا در خانه دارید، در محل‌های مختلف مخفی كنید تا همه دارایی را یك جا از دست ندهید.
با این حساب می توان گفت، سارقان از شم و تجربه خود برای پیداكردن طلا استفاده می كنند. دستگاه های فلزیاب نیز به كار سارقان نمی آید چون در خانه انواع فلز مشاهده می شود و این دستگاه ها به همه فلزات واكنش نشان می دهد.
بر این اساس این دستگاه ها فقط در بیابان ها و فضای باز كاربرد دارند به همین دلیل در این زمینه پلیس توصیه می كند كه مردم طلاهای خود را در جاهایی كه برای سارقان شناخته شده است از جمله كمد لباس، دراور و كابینت قرار ندهند.
سرهنگ موذن گفت: مجموعه ای از عوامل سبب بالا رفتن میزان سرقت های منزل می شود؛ كه از جمله آن می توان به بی­ توجهی دارندگان منازل به بالا بردن ضریب ایمنی و امنیتی ساختمان (بالكن، حفاظ، در­های ورودی، پایین بودن دیوار، باز بودن پنجره و در، قفل­های بی كیفیت، عدم نصب وسایل هشداردهنده و دوربین مداربسته، عدم بكارگیری نگهبان در مجتمع مسكونی، استفاده از اتباع بیگانه به عنوان نگهبان و سرایدار، عدم گرفتن تضمین كافی از شركت ها در هنگام استخدام افراد با عنوان (نگهبان، سرایدار و باغبان) یا استخدام از طریق شركت ­های نامعتبر و نگهداری اقلام با ارزش، پول، طلاجات در منزل و خاموش كردن تمام چراغ ها در منزل اشاره كرد.

 

راه های پیشگیرانه كاهش سرقت از منزل

سرهنگ رضا موذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در رابطه با راه های كاهش سرقت منزل گفت هنگام ترك منزل برای عزیمت به مسافرت یا برای چند ساعت، در صورت امكان، سعی شود با استفاده از تایمر، روشنایی منزل به هنگام شب به طور متناوب تامین شود .معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی به همسایه بانی (سپردن منزل به افراد مطمئن و امین در محل) اشاره كرد و افزود: منزل خود را برای سركشی و استفاده خدماتی به افراد مطمئن بسپارید و در صورت امكان درب اتاق های داخل ساختمان را قفل و تنها كلید درب ورودی ساختمان و درب اصلی را به افراد مورد اطمینان می توان سپرد. موذن ادامه داد: راه های ورودی و خروجی منزل خود از قبیل كانال كولر و نورگیر را با محافظ مطمئن پوشش دهید و برای حفاظت بیشتر از منزل می توانید توپی قفل های سوئیچی را به وسیله لوله بپوشانید یا توپی قفل را با بدنه همسطح كنید. وی تصریح كرد: تمام پنجره های قابل دسترسی، نورگیرها و پاسیوها را به حفاظ مقاوم تجهیز كنید به ویژه در طبقات پایین كه سارقان از طریق پریدن روی بالكن یا لوله گاز برای دسترسی به منزل استفاده می كنند. همان طور كه بارها گفته شده است، سارقان شگردهای خود را با پیشرفت های تكنولوژی، هماهنگ می كنند اما بسیاری از سارقان منزل از روش های تكراری استفاده می كنند كه می توان با هوشمندی، كام آنها را در اهداف شومشان، تلخ كرد.

 

در ذیل به برخی از این شگردهای تكراری اشاره می كنیم تا با رعایت نكاتی نه چندان سخت و هزینه بر، نسبت به حفاظت از منزل خود محتاط تر باشیم.

۱ _ افزایش ضریب ایمنی و حفاظتی منزل با نصب دوربین، آلارم هشدار الکترونیکی، پرده های الکترونیکی، نصب حفاظ پنجره ها به ویژه در طبقه اول، مرتفع کردن دیوار یا نصب نرده های آهنی مقاوم روی دیوار، استفاده از قفل های کتابی، نصب حفاظ آکاردئونی روی در ورودی، زدن قفل روی در پشت بام، نصب چراغ  یا لامپ های زمان دار .
۲_ از نگه داشتن وجه نقد، دلار و طلا در منزل به طور جدی خود داری شود .
۳ _ هنگام خروج  حتی برای چند دقیقه، دربها را قفل کنید. چون سارقان پس از کمین و زاغ زنی، هنگام خروج ساکنان و اطمینان از خالی بودن، با سرعت وارد منزل شده و درفاصله زمانی ۲ تا ۵ دقیقه،  اقدام به سرقت می کنند.
۴- از قرار دادن نرده بان و چهار پایه در کنار دیوار خودداری شود .
۵- از ورود افراد ناشناس تحت عنوان فالگیر، کمک به خیریه، متکدی و غیره به داخل آپارتمان جلوگیری شود.
۶-نسبت به تعویض قفل هایی که کلید یدکی آنها گم شده، یا در اختیار دیگران بوده و تغییر مکان داده اید، اقدام کنید .
۷-  اگر افرادی تحت عنوان مامور سازمان های مختلف، به در منزل مراجعه  کردند، ابتدا هویت شان را شناسایی، سپس اقدام به باز کردن در ورودی کنید.
۸-دربهای پارکینگ ها و ورودیها به طور مداوم بسته باشد. سارقان از شلوغی و تردد ساکنان و غفلت آنها در باز نگه داشتن درها در یک لحظه سوء استفاده و وارد پارکینگ و منازل شده و اقدام به سرقت می کنند.

تماس با ما:

با شماره‌ تلفن‌   09130362080 شرکت ایمن حفاظ تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، متخصصین ما در محل شما حاضر شوند. فرقی نمی‌کندکجا باشید همیشه یکی از جوشکارهای ما نزدیک شما است و پس از ابعاد برداری و مشاوره رایگان و نشان دادن نمونه جنس و پیشنهاد بهترین انتخاب درب محافظ مستحکم و ایمن برای شما می‌سازند و با حمل و نقل رایگان درب را برای شما می‌آورند و بدون هیچ خرابی نصب میکنند.

هنوز هدیتو نگرفتی؟ قفل کتابی رایگان و مشاوره ( ارسال نمونه فیلم و عکس و کاتالوگ) با ارسال عدد 4 به شماره 09130362080

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.