تامین امنیت خانه

تامین امنیت خانه در سفرهای نوروز سال 1401

با نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات پیش‌رو یکی از مسائلی که با آن روبرو هستیم موضوع تامین امنیت خانه در سفر و جلوگیری از سرقت وسایل با ارزش است که این تامین امنیت در تعطیلات تنها به زمانی که شما در مسافرت هستید محدود نمی‌شود، چرا که در طول مدت تعطیلات با خارج شدن موقت شما از خانه هم دزدان در کمین آن هستند و به همین دلیل هم موضوع کنترل خانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. براساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین حجم مسافرت در میان ایرانیان در طول ایام نوروز صورت می‌گیرد و بی‌توجهی به بحث امنیت خانه در سفر و رعایت نکردن نکات ایمنی قبل سفر می‌تواند جان و مال بسیاری از افراد را به خطر بیاندازد.

تامین امنیت خانه در سفر از بروز هر گونه اتفاق و حادثه ناخوشایندی که مهم‌ترین آن جلوگیری از سرقت است پیشگیری می‌کند و کنترل خانه زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که در زمان خالی کردن خانه، هیچ همسایه‌ای هم در زمان نبود شما در محدوده سکونت‌تان حضور نداشته باشد و اغلب خانه‌های اطراف خانه یا محل کار شما خالی از سکنه باشد چرا که یک خانه خالی در ایام تعطیلات بهترین گزینه برای مجرمان است که نیاز است قبل از هر گونه اقدامی نسبت به ایمن سازی محل کار و خانه خود اقدام کنید.

در این مقاله همراه ما باشید تا ابتدا با خطرات احتمالی که در هنگام ترک خانه، منزل شما را تهدید می‌کند بیشتر آشنا شوید و سپس با مطالعه نکات ایمنی قبل سفر، سفری با یک خیال آسوده را تجربه کنید.

خطرات احتمالی که منزل شما را در هنگام سفر تهدید می‌کند

بسیاری از افراد تعطیلات عید را برای مسافرت‌های طولانی بعد از یک سال کار انتخاب می‌کنند و عده‌ای دیگر گزینه دیگری دارند و آن مسافرت در روزهای پایانی هر هفته است، برخی دیگر نیز زمان آزاد بیشتری داشته و با توجه به نحوه فعالیت خود هر زمانی را می‌توانند برای سفرشان اختصاص بدهند که بحث امنیت خانه در سفر موضوعی است که حتی در صورت ترک کوتاه مدت خانه باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

از طرف دیگر بحث تامین امنیت خانه در سفر صرفا محدود به بحث جلوگیری از سرقت نمی‌شود و عقل سلیم حکم می‌کند تا قبل از برنامه‌ریزی برای هر مسافرتی نکات ایمنی قبل سفر را نیز رعایت کنیم زیرا هیچکدام از ما دوست نداریم در هنگام برگشت از مسافرت و یک تجربه لذت‌بخش خانه خود را دچار مشکل ببینیم که در ادامه به خطرات احتمالی که منزل را در نبود ساکنین تهدید می‌کند، می‌پردازیم.

تامین امنیت خانه در سفر از بروز هر گونه اتفاق و حادثه ناخوشایندی که مهم‌ترین آن جلوگیری از سرقت است پیشگیری می‌کند و کنترل خانه زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که در زمان خالی کردن خانه، هیچ همسایه‌ای هم در زمان نبود شما در محدوده سکونت‌تان حضور نداشته باشد و اغلب خانه‌های اطراف خانه یا محل کار شما خالی از سکنه باشد.

احتمال نشت شیرهای آب و گاز

همانطور که اشاره کردیم در کنار بحث جلوگیری از سرقت نشت آب و گاز یکی از مواردی هستند که اگر به موقع بررسی و کنترل نشوند می‌توانند خسارت‌های زیادی را برای شما و همچنین همسایه‌های شما داشته باشند. البته این خسارت‌ها همیشه قابل جبران نیستند و می‌تواند عمری شما را پشیمان کند و این نکته از نکات ایمنی قبل سفر از معدود نکاتی است که مردم به آن اهمیت می‌دهند.

امنیت خانه

امنیت خانه با درب آکاردئونی

سرقت از وسایل با ارزش خانه

زمانی که می‌خواهید منزل را حتی برای یک مهمانی و مدت محدودی ترک کنید سعی کنید وسایل با ارزش خود را در خانه در یک محل قرار ندهید و آنها را در چند جای خانه که برای سارقان نخ نما نیستند قرار دهید و از محل قرار گرفتن آنها به همسایه‌ها و کسانی که به آنها اعتماد ندارید چیزی نگویید. بهترین گرینه برای نگهداری وسایل با ارزش، صندوق امانات بانک‌ها یا سپردن آنها به یک فرد قابل اعتماد است.

بهتر است اگر مجبور به نگهداری آنها در منزل خود هستید آنها را در معرض دید یا مکان‌هایی مثل کنار در و پنجره‌ای که به خیابان دسترسی دارند، قرار ندهید. بهتر است مشخصات وسایل با ارزش خود را به صورت دقیق یادداشت کرده یا از آنها عکس داشته باشید چرا که این کار در هنگام مراجعه به پلیس و شناسایی سارقان کمک بسیاری به شما می‌کند.

تاریکی محیط خانه

گاهی اوقات برخی از ما تصور می‌کنیم برای جلوگیری از سرقت و کنترل خانه با روشن گذاشتن چراغ‌ها می‌توانیم در طول مسافرت با خیالی راحت‌تر سفر کنیم در حالیکه این یک ترفندی است که برای مجرمان شناخته شده است. از طرفی دیگر رفتار منطقی به حساب نمی‌آید چرا که روشن بودن برق به صورت دائم خانه شما را در معرض خطر آتش سوزی قرار داده و سارقان هم پیش از هر گونه اقدامی روشن یا خاموش شدن چراغ‌های منزل شما را چک خواهند کرد. همچنین این رفتار موجب می‌شود تا در آخر ماه هزینه برق شما بسیار بالا برود.

وصل بودن لوازم برقی

بهتر است به منظور بهبود کنترل خانه و رعایت نکات ایمنی قبل سفر سیم‌های برق را از پریز بکشید و این مساله مربوط به پریز برق هر وسیله برقی اعم از لپ تاپ، تلوزیون، کامپیوتر، اجاق گاز، تستر و غیره می‌شود چرا که در کنار بحث نوسانات برق و احتمال آتش سوزی در خانه، و آسیب به همسایه‌ها بهتر است بدانید که اغلب وسایل در هنگام خاموش بودن هم برق استفاده می‌کنند پس با این کار از هدر رفتن انرژی هم جلوگیری می‌کنید.

قفل‌های قدیمی

پیش از برنامه‌ریزی برای مسافرت باید برای کنترل خانه در ایام تعطیلات برنامه ریزی کنید و قفل‌های قدیمی را تعویض کرده و آنها را با قفل های پیشرفته تر و جدیدتر جایگزین کنید. همچنین پیش از سفر با دید یک مجرم به خانه خود نگاه کنید تا متوجه شوید کدام یک از درب‌ها یا پنجره‌ها، ایمنی کمتری دارند. پیش از حرکت نیز برای افزایش امنیت خانه در سفر قفل‌ها را در بیشترین حالت‌ها قرار دهید و از بسته بودن تمام درب‌ها مطمئن شوید. تمامی اتاق‌ها را چک کنید و از امن بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

بهترین گرینه برای نگهداری وسایل با ارزش، صندوق امانات بانک‌ها یا سپردن آنها به یک فرد قابل اعتماد است که بهتر است اگر مجبور به نگهداری آنها در منزل خود هستید آنها را در معرض دید یا مکان‌هایی مثل کنار در و پنجره‌ای که به خیابان دسترسی دارند، قرار ندهید.

رعایت نکردن تنظیم دما

یکی دیگر از نکات ایمنی قبل سفر تنظیم دمای ترموستات و آب گرم است که نه تنها هزینه‌های برق و گاز شما را کاهش می‌دهد بلکه خاموش کردن کامل آن ممکن است دردسرهایی را برایتان به همراه داشته باشد. ترموستات‌های بی‌سیم نیز گزینه‌هایی هستند که شما در هنگام سفر و از طریق گوشی، تبلت یا لپ تاپ می‌توانید درجه آنها را تنظیم و برنامه‌ریزی کنید.

امنیت خانه

امنیت خانه با درب آکاردئونی

اعلام نکردن گزینه‌های ایمنی منزل

شما می‌توانید از گزینه‌های متنوعی مانند خرید درب آکاردئونی اصفهان، دزدگیر، سگ و غیره برای جلوگیری از سرقت خانه خود استفاده کنید اما در کنار آن بهتر است با روشی به همه اعلام کنید که خانه شما این سیستم را دارد.

شما می‌توانید از برچسب‌های مخصوص حفاظتی در نقاطی که قابل رویت هستند مانند درب‌های ورودی و… یا درب پارکینگ استفاده کنید و گاهی اوقات افراد حتی بدون استفاده از این سیستم‌ها آن را با این برچسب‌ها اعلام می‌کنند چرا که یک ترفند جالب در کنترل خانه شما خواهد بود.

 

چه نکاتی را پیش از سفر به منظور تامین امنیت خانه در سفر چک کنیم؟

همانطور که گفتیم برنامه‌ریزی برای سفر همواره انتخاب مقصد و انتخاب وسیله برای آن نیست بلکه به مقدماتی نیاز دارد که در صورت رعایت نکردن آنها تنها پشیمانی است که برای شما باقی می‌ماند. زمانی که شما در سفر هستید و خانه شما خالی است این بهترین گزینه برای مجرمان و سارقان است که اهداف خود را نهایی کنند.

همچنین بهتر است بدانید که بنابر اعلام آمارها، سرقت از منازل در سال جاری نسبت به سایر سرقت‌های انجام شده از فراوانی بیشتری برخوردار بوده و افزایش ۱۹ درصدی را در مقایسه با سال گذشته داشته است که این موضوع نشان می‌دهد در هنگام ترک منزل باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید. البته انجام اقدامات احتیاطی دیگر برای کنترل خانه نیز اهمیت بسیاری دارد که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم.

برای امنیت خانه در سفر از سنسورهای حرکتی استفاده کنید

یکی دیگر از گزینه‌های مهم به منظور تامین امنیت خانه در سفر و جلوگیری از سرقت استفاده از سنسور هوشمند حرکتی است که عمدتا در خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود چرا که این سنسورها اغلب در بیرون خانه نصب شده و در صورت نزدیک شدن مجرمان به خانه و با روشن شدن آنها توجه دیگران به آن سمت جلب شده و از اعمال مجرمانه آنها جلوگیری می‌کند. سنسورهای حرکتی به منظور بهبود کنترل خانه در اغلب ورودی‌ها مانند حیاط و پارکینگ نصب می‌شوند و بهتر است نور مناسبی نیز داشته باشند تا بلافاصله پس از روشن شدن آنها دیگران متوجه شوند.

برای امنیت خانه در سفر کلید را پنهان نکنید

به منظور جلوگیری از سرقت و بهبود وضعیت امنیت خانه بهتر است از پنهان کردن کلید خودداری کنید چرا که سارقان اغلب مکان‌هایی را که شما آنها را مطمئن می‌دانید بررسی خواهند کرد. پس بهتر است یک کلید یدک را در اختیار یکی از دوستان یا آشنایان مورد اعتماد قرار دهید تا در صورت طولانی شدن سفر شما سری به خانه‌تان بزنند.

برای امنیت خانه در سفر یک گاوصندوق تهیه کنید

شاید این گزینه‌ کمی هزینه‌بر باشد اما باید بدانید تهیه یک گاوصندوق برای تامین امنیت منزل و  وسایل با ارزش به مراتب کم هزینه‌تر از زمانی است که این لوازم را از دست بدهید. یک صندوق امانات یا گاوصندوق کوچک خیال شما را از بابت نگهداری وسایل با ارزش آسوده می‌کند چرا که سارقان با دیدن گاوصندوق زمان خود را برای باز کردن آن از دست نمی‌دهند.

برای امنیت خانه از سفرتان به کسی نگویید

یکی دیگر از نکات ایمنی قبل سفر که به جلوگیری از سرقت منزل شما کمک می‌کند، آن است که بهتر است به کمتر کسی از غریبه‌ها و همسایه اعتماد کرده و از برنامه سفرتان به آنها چیزی نگویید. همچنین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی بدترین جایی است که در آن می‌توانید از برنامه‌های کنونی و آینده مسافرت‌تان در آنها صحبت کنید که این موضوع برای آن دسته از پروفایل‌هایی که آدرس نیز در آنها درج شده به مراتب وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

امنیت خانه

امنیت خانه با درب آکاردئونی

برای امنیت خانه در سفر از سیستم‌های هوشمند قفل خانه استفاده کنید

اخیرا نصب سیستم‌های هوشمند بر روی درب‌ها و استفاده از قفل‌ها و درب‌های ضدسرقت طرفداران بسیاری پیدا کرده است که یکی از موثرترین روش‌ها به منظور تامین امنیت خانه در سفر و کنترل خانه است. باز شدن مجدد این درب‌ها توسط سارقان در صورت قفل شدن تقریبا غیرممکن خواهد بود.

برای امنیت خانه در سفر پوشش پرده‌ها را به شکل همیشگی خود نگه دارید

شاید این نکته کمتر مورد توجه کسی قرار بگیرد اما به منظور بهبود امنیت خانه در سفر پرده‌ها یا کرکره پنجره‌ها را به همان صورتی قرار دهید که در هنگام روز قرار می‌دهید چرا که اعمال تغییرات زیاد به مجرمان این اطلاع را می‌دهد که کسی در خانه نیست پس سعی کنید در ارتباط با وسایلی که در معرض دید هستند طبیعی رفتار کنید.

برای امنیت خانه در سفر دوربین مدار بسته را فراموش نکنید

با نصب این وسیله در واقع شما یک سپر امنیتی برای خانه و وسایل با ارزش منزل خود درست می‌کنید و دوربین بیشترین نقش بازدارندگی را برای شما بازی می‌کند اما نمی‌توانید از آن برای برخورد با مجرمان استفاده کنید. به عبارت دیگر دوربین مدار بسته در زمان قبل و بعد از وقوع جرم به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری یا ثبت تصاویر به شما کمک می‌کند.

اما اگر می‌خواهید یک ابزار متوقف کننده سارقان نیز برای جلوگیری از سرقت داشته باشید بهتر است به سراغ سیستم دزدگیر ضد سرقت بروید. برطبق آمار و ارقام خانه‌هایی که دزدگیر دارند کمتر مورد هدف سارقان قرار می‌گیرند.

برای امنیت خانه در سفر زباله‌ها را فراموش نکنید

بهتر است پیش از آن که خانه را ترک کنید این نکته را از یاد نبرید که زباله‌ها را به خارج از خانه منتقل کنید، بهتر است دقت کنید که حتی کوچک‌ترین قسمتی از زباله‌ها، در خانه نباید باقی بمانند چرا که می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع و جمع شدن حشرات موذی شوند.

 

جمع بندی

  • بر اساس آمارهای صورت گرفته بیشترین حجم مسافرت در میان ایرانیان در طول ایام نوروز صورت می‌گیرد و بی‌توجهی به بحث امنیت خانه در سفر و رعایت نکردن نکات ایمنی قبل سفر می‌تواند جان و مال بسیاری از افراد را به خطر بیاندازد.
  • بحث تامین امنیت خانه در سفر صرفا محدود به بحث جلوگیری از سرقت نمی‌شود و عقل سلیم حکم می‌کند تا قبل از برنامه‌ریزی برای هر مسافرتی نکات ایمنی قبل سفر را نیز رعایت کنید.
  • زمانی که می‌خواهید منزل را حتی برای یک مهمانی و مدت محدودی ترک کنید سعی کنید وسایل با ارزش خود را در خانه در یک محل قرار ندهید و آنها را در چند جای خانه که برای سارقان نخ نما نیستند قرار دهید و از محل قرار گرفتن آنها به همسایه‌ها و کسانی که به آنها اعتماد ندارید چیزی نگویید.
  • پیش از برنامه‌ریزی برای مسافرت باید برای کنترل خانه در ایام تعطیلات برنامه‌ریزی کنید و قفل‌های قدیمی را تعویض کرده و آنها را با نمونه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر جایگزین کنید.
  • بنابر اعلام آمارها، سرقت از منازل در سال جاری نسبت به سایر سرقت‌های انجام شده از فراوانی بیشتری برخوردار بوده و افزایش ۱۹ درصدی را در مقایسه با سال گذشته داشته است که این موضوع نشان می‌دهد در هنگام ترک منزل باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید.
  • به منظور جلوگیری از سرقت و بهبود وضعیت امنیت خانه بهتر است از پنهان کردن کلید خودداری کنید چرا که سارقان اغلب مکان‌هایی را که شما آنها را مطمئن می‌دانید بررسی خواهند کرد.
  • تهیه یک درب آکاردئونی ضد سرقت برای تامین امنیت وسایل با ارزش به مراتب کم هزینه‌تر از زمانی است که این لوازم را از دست بدهید.
  • نصب سنسورهای حرکتی نیز یکی دیگر از نکات ایمنی قبل سفر است که به منظور بهبود کنترل خانه در اغلب ورودی‌ها مانند حیاط و پارکینگ نصب می‌شوند و بهتر است نور مناسبی نیز داشته باشند تا بلافاصله پس از روشن شدن آنها دیگران متوجه شوند.
  • پیش از سفر زباله‌ها نباید در خانه باقی بمانند چرا که می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع و جمع شدن حشرات موذی شوند.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.